Kou... - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Marieke Muskens - WaarBenJij.nu Kou... - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Marieke Muskens - WaarBenJij.nu

Kou...

Door: mariekepalau

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 December 2010 | Palau, Koror Town

Ik hoor verhalen over stormen, sneeuw, ijs en kou. Ook ik heb hier genoeg slecht weer, maar enkel en alleen maar nat, veel nat. Ik kan het me dus verder ook nog niet voorstellen dat ‘back home’ het wintersport seizoen weer is begonnen. Dat sinterklaas al is aangekomen en ook al weer weg is en dat het over ruim twee weken kerst is! Niet dat mijn leven stil staat hier, integendeel, maar wat een andere wereld.
Ik mis de knusse gezelligheid, met in de donkere avond lekker eten en de warmte van kaarsen en Daan zijn armen om me heen, maar of ik de kou en het vieze weer mis? Ik dacht het niet!

Ik zie nog steeds nieuwe dieren, een zoutwater krokodil (helaas wel achter een hek!), een groene murene (aal), een langwerpige inktvis (die ik alleen ken van de botten op het strand voor in de vogelkooi…), rare salamanders en zelfs Nemo de vis! Ook prachtig koraal, grote roggen en mijn favoriet –naast de dolfijnen!- de Picasso vis.

Sinterklaas op 5 december heb ik inderdaad gevierd met 30 graden Celsius. Het was een succes, we aten de meest heerlijke (mannen) pizza, boordevol vlees en hadden veel drinken plus zoete en hartige snacks, dus konden de hele avond door. Ook de cadeautjes waren een succes, zo wel om te geven als de krijgen! Erg genoten! Ook het surfen en een eilandtour staan nog steeds op het programma!

Deze maand ben ik echt aan het werk met de dolfijnen, ik heb al veel geleerd, maar krijg nu nog meer op mijn pad. Hoe train je een dolfijn? Waar begin je, wat doe je bij een weigering (zowel nieuwe als bekende behaviors), waar moet je allemaal op letten als je een training bekijkt of zelf meedoet aan een sessie. Wat zijn de criteria voor die bepaalde beweging die je vraagt? Wanneer is iets goed en hoe laat je zien dat het goed is. En ga zo maar door! Veel wist ik al (of heb ik hier geleerd), maar door veel sessies te bekijken, te bespreken en eraan mee te doen, zie ik verschillen tussen de verschillende dolfijnen en ook tussen de verschillende trainers. Ik probeer veel op papier te zetten, want het snappen is vaak makkelijk, het gebruiken ook, maar het onthouden is vaak wat moeilijker! Hard werken is het ook nog steeds, het zijn lange dagen met eigenlijk te weinig uur erin!

Verder heb ik de afgelopen maand een aantal lectures gehad over verschillende onderwerpen. De een leuker dan de ander, en de een soms ook makkelijker dan de andere. Zo heb ik geweldige presentaties gehad over het trainen en gedrag van dolfijnen, maar ook wat meer basis informatie over dolfijnen en hun verzorging. Verder ben ik veel Engels naslagwerk digitaal aan het verzamelen, voor thuis. En heb ik op DVD een aantal Sea World Shows bekeken, geweldig, maar voor mij een beetje te veel poespas en acrobatiek!

Ik blijf hopen dat het in Nederland al bijna weer lente is als ik aankom, maar ik ben bang dat mijn timing daarvoor niet helemaal klop! Misschien ook dit jaar een witte kerst? Hier waarschijnlijk een warme natte kerst, met de meest afschuwelijke Amerikaanse lampjes en prullen. Iets wat ik zeker niet erg vind om te missen… Maar zo ver is het nog niet! Nog een kleine twee weken genieten!

Lieve groetjes,
Marieke

Ps. Hoe staat het ermee meiden van de volleybal? Iedereen al weer bijna heel?!



  • 09 December 2010 - 11:57

    Rinske:

    Hey Marieke,

    Heel begrijpelijk dat je het weer van heir niet mist! Tis helemaal niks! Ben jaloers op de warmte bij jou! Maar ga zelf ook over een week naar de warmte!
    Ik ben inmiddels dinsdag voor het eerst gaan trainen. Ging best redelijk, moet alleen nog beetje rustig aandoen bij springen.

    Tot na de kerst!
    Kus rins

  • 09 December 2010 - 12:51

    Jeske:

    het wordt van de week alleen maar kouder :-(
    ik vind het niks hoor, ben veel te bang om onderuit te gaan en dat lijkt me niet zo'n goed plan op het moment!!
    Hebben nog contact gehad met Daan, die lijkt zijn tijd redelijk goed door te komen.....ja het leven gaat ook hier gewoon door!
    geniet nog even van de laatste dingen voor je het weet zit je weer in een veelste lange vlucht naar huis
    xx Jeske

  • 09 December 2010 - 22:44

    Ester Heemskerk:

    Hoi!!

    Ook wij beginnen je nu wel echt te missen. Als ik het goed begrijp kan jij straks de training wel overnemen.. Sinterklaas was super voor de jongens met Daan en Marie als Piet! Dat is ook training!! Rinske heeft dinsdag voor het eerst weer meegedaan. En Manon hopelijk volgende week weer. De wedstrijd ging niet door ivm met het slechte weer en de ijzel waar we doorheen moesten dus je kan ons straks weer uit de brand helpen.
    Geniet van je laatste week want het vliegt nu voorbij en hier gaat het volgende wweek weer vriezen dus wie weet... Een witte kerst... Tot gauw!
    Zoen, Es

  • 16 December 2010 - 19:37

    KARIN:

    HALLO MARIEKE, IK HEB MET PLEZIER AL JE REIS VERSLAGEN GELEZEN. GENIET NOG DE LAATSTE PAAR DAGEN VOOR JE WEER NAAR HET KOUDE EN WINTERSE NEDERLAND KOMT, VOOR STRAKS EEN GOEDE VLUCHT.
    THUIS HOOR IK DE REST VAN AL JE MOOIE VERHALEN WEL.
    GROETJES VAN KARIN VAN NR 110

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 1037
Totaal aantal bezoekers 14590

Voorgaande reizen:

02 November 2010 - 19 December 2010

Palau here I come!

Landen bezocht: