cultuurshock - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Marieke Muskens - WaarBenJij.nu cultuurshock - Reisverslag uit Koror Town, Palau van Marieke Muskens - WaarBenJij.nu

cultuurshock

Door: mariekepalau

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 November 2010 | Palau, Koror Town


Alii! Ik ben in Palau, na een lange reis. Mijn vlucht vertrok om 14.30 vanaf schiphol, waarna ik na 6 uur vliegen op Dubai lande, na een kleine 3 uur wachten zat ik al weer in het vliegtuig op weg naar Manila, waar ik zes(!) uur moest wachten op een ielig vliegveld, om vervolgens om half 2 in de nacht te landen op mijn eindbestemming Palau. Wat een vlucht, wat een tijden (8uur later dan in NL) en vooral wat een hitte daar (het was 29 graden en vochtig toen ik lande)! Er stond inderdaad iemand van dolphin pacific op me te wachten en galant als hij was mocht ik mijn koffer tot de eindbestemming niet meer aanraken. Al onderweg (20min autorit) kreeg ik de eerste tropische bui te zien, wat een regen! Binnen de kortste keren was de weg één groot zwembad en begon ik maar te hopen dat ze hier met winterbanden reden… Netjes om kwart over twee afgezet, eerst even een rondje gedaan door de dormitory of zoals ze het hier nu noemen; Bangikoi House. Hier begon eigenlijk de eerste cultuurshock, gelukkig was er airco, maar de rest was even wennen. Heb zelf maar een fatsoenlijk bed in elkaar geflanst, want ze slapen hier het liefst op een soort klapbed met een houten bodem en een schuimmatras van 5cm! Tas opengeklapt, wat spulletjes eruit, tandenpoetsen en om half 3 lag ik in bed. Het slapen lukte voor geen meter, met een zoemende airco een mooie lantaarnpaal voor het raam en een leuke jetlag lag ik naar het verkeer en de insecten te luisteren, ow en naar het plafond te staren! Nee de slaap wou niet komen, logisch want NL tijd was het natuurlijk pas half 7, maar ik had al een nachtje overgeslagen en was behoorlijk moe, dus ogen dicht en relaxen! Om half 7 in de ochtend (al weer licht!) werd ik na voor mn gevoel 5 minuten geslapen te hebben wakker van een smsje van Daan dat hij ging slapen en aan me dacht. Misschien het geen wat ik nodig had, want daarna ben ik in slaap gevallen en heb ik tot half 2 in de middag niks anders gedaan!
Vandaag was gelijk een soort van vrije dag, zodat ik een beetje kon bijkomen van de reis en me kon voorbereiden op het programma! Volgens Bobby, de jongen die me had opgehaald kon je in de buurt boodschappen gedaan, dus de planning was insmeren en naar buiten. Gelukkig kwam ik na een paar minuten lopen bij Palau Visitors Autority uit. Ik kreeg een plattegrondje mee en toen ik vroeg naar een winkel om boodschappen te doen zou hij me wel even brengen. Alle goede raad uit NL in de wind gelagen en na 15 minuten wachten (alles gaat hier op een tropisch tempo), kreeg ik een lift naar de supermarkt. Hier kwam de cultuurshock eigenlijk pas echt op gang, ik had gelezen dat je altijd de eigenaar van de winkel uitgebreid moest begroeten omdat dit hier zo de gewoonte was, ik heb dus maar naar iedereen van de winkel vriendelijk geglimlacht en gedag gezegd. Dit was best raar, maar ik werd toch al behoorlijk aan en nagekeken, dus het kon er wel bij! Na alles eens op het gemakt te hebben langsgelopen en eigenlijk alleen bekende dingen zag in het koekjesschap heb ik maar een mandje gepakt om wat eetbare dingen mee te nemen. De pasta en rijst was ook herkenbaar dus uiteindelijk denk ik dat ik wel wat nuttige boodschappen heb gehaald. Met twee boodschappen tassen terug gelopen, ik weet niet hoelang het was, maar de 5 minuten autorit was met deze hitte een stuk aangenamer, ook al was de airco kapot en kon mijn raam niet open…! Terug in het appartement en trots op mijzelf dat ik al naar buiten was gegaan om de boel wat te verkennen, ben ik maar even gaan afkoelen binnen. Na wat te eten (wat nog niet echt voorspoedig loopt in mijn buik) wat dingen uitgewerkt en toen werd het rond 5 uur al weer donker. Tv proberen aan te zetten en daarna wat gelezen om daarna wat soep te eten als avond eten. En nu is het donker en zit ik met mn laptop het eerste verhaal voor mijn blog te typen. Ik heb nu tijd, dus dit stuk zal dus misschien wat langer uitvallen als de vele vervolgen. Cat, afkorting van Catherine, kwam nog langs het appartement, het was druk geweest bij hun, maar ze wou even kijken hoe het met me ging en we spraken af dat ze me morgen om 9 uur op kwam halen. Heb er zin in! Ze bleef maar zeggen dat ik zo lang was (Cat zelf is 2 koppen kleiner en 3x zo breed!) en vroeg hoe mijn noem uitgesproken moest worden. Na een aantal variaties op Mary, Maria, Maijrka is het nu zoiets als Marie-j-ka! Klinkt wel grappig J
De planning voor morgen is dus dat ik om 9 uur wordt opgehaald, daarna gaan we met de auto wat boodschappen doen en worden me wat dingen aangewezen (ik hoop een internet prepaid kaart en een simkaart voor mijn gsm te kunnen fixen). Daarna op naar kantoor, een rondleiding, iedereen voorstellen een hoop gezelligheid en dan lunchen. Het werd geregeld deze dag dus ben benieuwd. Er is hier amper brood, dus geen idee wat ik de rest van de dagen als lunch mee moet nemen! Hierna naar de baai waar ik ook een rondleiding krijg en wordt voorgesteld aan de dolfijnen… Ik moest zwem en snorkelspullen meenemen dus hopelijk kan ik deze middag al meedoen met een aantal programma’s met de dolfijnen zodat ik ook en beetje weet hoe alles werkt. Aan het eind van de middag heb ik waarschijnlijk en fiets en dan moet ik weer terug bij het appartement zien te komen! De volgende dag start het programma pas echt dus ik ben heel benieuwd. Ik ben de enigste dus heb een aantal privé sessies met zowel dolfijnen, in combinatie met trainers, verzorgers, dierenarts en klanten als met de werknemers van dolphins pacific die een aantal colleges geven. Klinkt als een leerzame ervaring dus ben benieuwd! Ik denk dat ik zondag vrij ben en dan maandag start de week met 5 dagen programma en het weekend vrij!
Nou voor dit keer ben ik niks vergeten! Hopelijk kan ik dit stuk morgen (5-11) plaatsen en dan wens ik jullie vooral veel leesplezier, want er staat genoeg!
Liefs, Marieke

  • 07 November 2010 - 09:59

    Daan:

    Dag schat,
    Een mooi eerste verslag. Ik hoop alleen wel dat we snel kunnen skypen ;) Vergeet geen foto's te plaatsen.
    Al bekomen van de cultuurshock?
    XXX

  • 07 November 2010 - 10:53

    Hanneke:

    hoi Marieke, wat een verhaal al! Superspannend om eigenlijk niet te weten waar en hoe je ergens belandt. Ik kijk uit naar je volgende epistel, veel plezier en verbrand niet te hard!!!

  • 07 November 2010 - 11:04

    Ellen:

    hoi marie-j-ka,

    Leuk verhaal en ben benieuwd naar de volgende.

    super veel plezier daar!

    groetjes

  • 07 November 2010 - 11:18

    Ester Heemskerk:

    Hoi Marie-j-ka!

    Behalve de reis klinkt het allemaal geweldig! Het zal wel een zware warmte zijn, maar hier is het vandaag 8 graden..
    We hebben gister met 3-1 verloren en het is een beetje het verhaal van de 10 kleine negertjes aan het worden! Jeske is definitief gestopt, ze had zichzelf een mooie zwangerschapsbroek kado gedaan! Rinske is lelijk door haar enkel gegaan en loopt op krukken en als klap op de vuurpijl schoot er bij Manon een vinger uit de kom! Er zat ook een scheurtje en ze zit nu 10 dagen in het gips!

    Daan, Jessy en Wietske uit dames 2 zitten nu bij ons en deden mee. En voor a.s. woensdag bood Marloes zich nog spontaan aan! Het goeie nieuws is dat Wilbert tot het eind van het seizoen blijft!

    Ellen had ook nog een leuke.. Woensdag moeten we op de Ijshof volleyballen... breekt er vast iemand zijn been..

    Ben heel benieuwd naar jou komende dagen en misschien zelfs een klein beetje jaloers! Heel veel plezier!

    Zoen, Es

  • 07 November 2010 - 11:57

    Denise:

    Heey Marieke!!

    Heel leuk om te lezen over jouw cultuurshock, in Maleisie heb ik vergelijkbare dingen meegemaakt ;)
    Van het ontbijt (wij aten meestal droge rijst of noodels en fruit) tot de vochtigheid en de vriendelijkheid van de lokale mensen. Ik hoop dat je het heel erg naar je zin zal hebben!

    Kus, Denise.

  • 07 November 2010 - 16:01

    Lauwraaa:

    Ha Marieke,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en zoals je schrijft, zoals je het allemaal neemt, lijk je je op je gemak te voelen. Dat is al heel wat. Ik ben erg benieuwd naar je eerste zwem-mee-met-de-dolfijnen-ervaring. Ik kijk uit naar je volgende berichtje!!

    Liefs,
    Laura

  • 08 November 2010 - 09:52

    Anja :

    Hoi Marieke,
    Al een beetje gewend daar in het verre Palau? Veel plezier met de dolfijnen en tot snel.

  • 09 November 2010 - 10:16

    Christel:

    Hey Marieke

    Wow wat een verhaal meteen zeg! Hoe zijn de eerste dagen tussen de dolfijnen bevallen?
    Ik heb op google even wat plaatjes van Palau bekeken maar dat ziet er wel uit als een sprookje zeg! Ben wel een beetje jaloers!

    Veel liefs uit het koude, sombere Nederland!
    Christel

  • 09 November 2010 - 12:38

    Boukje En Joost:

    ej marieke! dat is een mooi eerste verhaal!!;)

    Zelf zit ik hier in het regenachtige en kille kikkerlandje met krukken, ze hebben vrijdag de pin uit mijn been gehaald;) veel plezier kus joost en boukje

    ps. daan jij suc6;)!!

  • 09 November 2010 - 14:22

    Femke:

    Hoi Mariek,

    Wat een avontuur, echt super. Ik hoop dat je het naar je zin hebt. Maak er wat van en ik ben zeer benieuwd naar de foto's!! Je krijgt de groeten van Maarten. Daan, als je behoefte hebt aan gezelschap; je weet waar we wonen en koffie is zo gezet.

    Liefs Femke

  • 09 November 2010 - 14:27

    Daan Volleyball:

    Heej meid,

    Wat leuk om te horen hoe het jou vergaat.
    Vind het het superstoer van je om dit in je eentje te doen!
    Ik hoop dat al je mooie verwachtingen waarheid worden!
    Heel veel succes daar!

    Kus -Daan-

    o ja, ik zet er maar volleyball bij, je snapt waarom he... ;)

  • 09 November 2010 - 19:35

    Paul Driessen:

    Beste Marieke!

    Ik ben bezig met een non-profit voetbalontwikkelingsproject genaamd Project Dutch Support Palau. Doel is kinderen en volwassenen te stimuleren om te gaan voetballen en zo het obesitasprobleem van Palau tegen te gaan. Ik breng naar verwachting van half tot eind december een bezoek aan Palau om het project feitelijk op te starten en te netwerken.

    Hopelijk wil je me even opweg helpen met wat meer specifieke info over Palau en kunnen wij even contact met elkaar hebben over Palau.
    Mijn emailadres: pauldriessentegelen@hotmail.com

    Mijn skype:
    paul.driessen82

    Hopelijk hoor ik snel iets van je!

    Groet, Paul
    Projectleider
    Dutch Support Palau

  • 10 November 2010 - 18:49

    Karin:

    Hallo Marieke,
    Wat een leuk verslag zo te lezen al veel mee gemaakt. Ook daar kan het hard regenen net zo als hier in Goes.Geniet er maar lekker van en laat alles lekker over je heen komen.Zwem ze tussen de dolfijnen,en hopelijk nog een zeer leerzame tijd.Tot je volgende verslag en hou je goed

    Groetjes Karin en Louis.

  • 11 November 2010 - 13:34

    Gerda:

    Hoi Marieke,

    Super dat je zo'n reis hebt ondernomen om toch de droom van je leven te verwezenlijken. Heel veel plezier met de dolfijnen en pas goed op jezelf.

  • 11 November 2010 - 15:52

    Daan:

    Nou nou,
    Dolfijnen opleiden door ze te knuffelen. Wat heb jij toch een zware job ;). Morgen lekker met je internetten. Kijk er al naar uit. slaap lekker schat.
    doei :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 01 Nov. 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 14623

Voorgaande reizen:

02 November 2010 - 19 December 2010

Palau here I come!

Landen bezocht: